קרום דק אלה אלטר

Attention: open in a new window. PrintE-mail

קרום דק / אלה אלטר
פתיחה - 14/5, שבת 13:00  נעילה: 27/8


אלה אלטר – קרום דק  / סול לנזיני                                  

אלה אלטר היא אמנית רב תחומית, בוגרת החוג לאמנות באוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי לעיצוב במכללת ויצ"ו, חיפה.

בתערוכה "קרום דק" מציגה אלה אלטר עבודות עשויות על קרשים משומשים אשר שמשו להובלה ועליהם טביעות של מסע. על הקרשים מוצמדים ניירות פרגמנט מודפסים בצילומים ומחוברים באמצעות סיכות מהדק פניאומאטי ההמקשרות את הקומפוזיציה במין תפרים גדולים וגסים כמעשה רופא כירורג. העבודות נוצרו בהשראת מסעה של האמנית לפארק ילוסטון בארצות הברית, מקום שבו קרום כדור הארץ במצבו הדק ביותר והתפרצויות לבה מתגלות ונעלמות. על רקע החיזיון הזה, מתבקש האדם לשים לב לתופעות טבע נדירות, רגעיות וחולפות. רק חיבור ממשי ומשמעותי לטבע יהפוך את חווית הצפייה לחוויית ההבנה של שבריריות הקיום האנושי.

חיי האדם קצרים ומלאי מכשולים, האושר עדין ופגיע, לכן יש לחוש את החיים, לגעת בהם ולחוות אותם במלוא עוצמתם כבעצומו של מסע יומי אל מחוזות מפתיעים ומרתקים, גם אם מדובר ברגעים קטנים של יופי, הנראים לנו שוליים ומובנים מאליהם.

כך בשירו של נתן זך "שימו לב לסגול הרועד" אשר התפרסם בספר "כל החלב והדבש" ב-1971.

שימו לב לסגול הרועד,/ מששו את הרוח, היטב / געו בעץ. הוא ירוק ובצמרת / מוריק עוד יותר והגזע / מאוכל מעט אך עודו אוכל בכל פה / את לשד האדמה שאיננה נראית לעין בעיר. / שימו לב, מששו, געו היטב. כפליים / לשאוף את האור, להאיר / כל ענן. הוא עובר. והלילה / לא יאחר.

בלי להבין בדיוק מהו הסגול הרועד, המשורר מבקש להפנות את תשומת הלב לדבר הלא-מוכר, או זה שאיננו נראה בקלות לעין או לדבר לא יציב, חמקמק, שברירי, או לחילופין דווקא מעורר התרגשות מול היופי והפלא שבטבע וקיומו.

שבריריות הקיום ופחד המוות מוצאים את מקומם בסמלים ובתכנים המופיעים ונמוגים בעבודותיה של אלה אלטר. דרך עבודותיה היא מוליכה את הצופה למסע בין ארצות ומקומות בדיוניים, בחיפוש אחר מה שלא ניתן להשגה, בין עולמות סינתטיים, ומבריקים בו שולטת הפנטזיה והסגידה לגשמי, לעכשווי, לארצי. על העבודות היא רושמת את שמות הארצות, אמירות של משוררים, קטעי שירים, ציטוטים מספרי הקודש ואמירות אישיות. כל אלה יוצרים דרמה בה נפגשות החרדות לעתיד, הפחד מן המוות, החוויה מהקרבה לגבול הצפון, והדאגה לביטחון אישי ולאומי. על מנת לטשטש את הקושי והחומרה של הרגש והמסר, האמנית יוצרת מן אורנמנט הבנוי מאלמנטים שונים כמו שורות נמלים חרוצות, קישוטים גיאומטריים ואפילו עורבים של אדגר אלן פו הקוראים "nevermore".

בתערוכה זו "קרום דק" אלה אלטר יוצרת מפגש בין הגשמי, המיידי והמובן מאליו  לרוחני והנשגב, בין כליה לנצחיות שלו, בין התהוות להתפרקות, בין בראשיתיות וסופיות בין מציאות ולאשליה ובין כאוס לקוסמוס. ניגודים משלימים אלה יוצרים את הקרום הדק של הקיום האנושי אותו אנחנו כפרטים או כישות לאומית מצווים לחצות בעדינות על מנת לשרוד ולצלוח את כל הסכנות עד ליום הדין.

 

כשהכריש והדג נפגשו לראשונה



פרט - כשהכריש והדג נפגשו לראשונה.