"בראשית"

לתשומת לבך, יש לפתוח חלון חדש. הדפסהדואר אלקטרוני

אמיל שומאכרעבודותיו של אמיל שומאכר
 
פתיחה: 22/12/2007 נעילה: 23/02/2008

אמיל שומאכר שייך לדור האמנים שאיבדו את שנותיהם המוקדמות: "מיטב שנות חיי נחמסו ממני, שנות בחרותי" . יליד האגן 1912.
 
תערוכתו הראשונה שנרשמה ב-1934, הוחרמה ע"י הנאצים. רק ב- 1945 הצליח לחזור לאמנות. כאשר מצא את דרכו האישית עבר כבר את שנתו ה-40. עד מהרה הצליח להתבסס בסצנת האמנות בגרמניה ובאירופה שאחרי המלחמה.

התערוכה מציגה תחריטים מקוריים אשר נוצרו בפורמאט של 40X80 ס"מ, ריבוע כפול. במקביל ל-18 התחריטים המודפסים בטכניקה של הדפס משי, יש בו 18 דפים ובהם 12 הפרקים הראשונים של ספר "בראשית" בעברית ובגרמנית. דפי הטקסט מחולקים לשתי עמודות שונות ברוחבן, ובהם העברית מופיעה בצד שמאל והגרמנית – בימין.

הצופה חווה עימות מרתק בין הריבוע המכיל את הציור לזה המכיל את הטקסט. הראשון מציע מראה כולל ומיידי, שבו לקח האמן ריבוע לבן ומילא אותו בחיוניות, חופשי ממעצורים. השני-כבול במשטר של קריאה אופקית המתמשכת מראש הדף אל תחתיתו.
בצד אחד יש אותיות ממוינות, מודפסות. בשני, רישום אינטואיטיבי של מכחול שהנחה דמיונו הגועש של האמן. זה מפגש בין שני האופנים העיקריים בהם רושם המין האנושי את זכרונו החזותי ומעביר הלאה את מסריו. הן הציור והן הטקסט מקיימים את האוטונומיה שלהם.

שומאכר אינו מאייר את בראשית; הוא יוצר את "בראשית" שלו המוביל מהתוהו ובוהו של הדמיוני אל הסדר המולד של עבודת אומנות. מחד- סיפורו של אחד המיתוסים הקדומים ביותר של האנושות, מאידך- המיתולוגיה האישית של פרט שהוא אחד מהאומנים העמוקים ביותר במאה ה 20. מהתחלה יש קשר המלכד את ה"בראשית" הכפול הזה. הבה נסתכל בציור ונקרא את הפסוק: "יהי אור! ויהי אור". האין זו אחת מהשאיפות המהותיות של האמנות המודרנית, הביקוש הזה של אור, המאבק נגד האפילה?
בעקבות 18 הציורים של שומאכר ו-12 הפרקים של ספר בראשית, ננסה להאיר דיאלוג המתמשך אלפי שנים.