למה החוויה החושית בחינוך המוזיאלי היא כה חשובה?

 

חוויית ההתבוננות ביצירה

יצירות אמנות חזותית מגולמות בדימויים שניתן לראות ולחוש. לכן לפני שעולות מחשבות רעיוניות, קודם כל ישנה מעורבות פיזית, חושית ורגשית. לאחר מכן, יצירה מסקרנת תעורר את הצופים לפרשנות באמצעות תהליכי חשיבה רציונליים. חוויות אל מול יצירות אמנות יכולות להניע בבת אחת את ההיגיון, החושים, הרגשות והערוצים המוטוריים בתגובת האדם.

מיזוג הדרכים השונות בהתבוננות ביצירה יכולה להביא את המתבונן ל"צורה מזוקקת ומועצמת של חוויה", בה הוא לעתים יהיה מסוגל לצאת מהשגרה ו"להתעורר" אל העולם בו הוא חי.

מורים אשר רוצים שתלמידים יסתכלו מעבר למוסכמות המקיפות אותם, וכל מי שרוצה שצעירים יתעוררו לעצמם ולעולם, יכירו את הכוח של הפדגוגיה האמנותית לשלב אופנים שונים של יֵדע.

 

תגובות ליצירת אמנות

במהלך ההתבוננות ביצירות במוזיאון, ישנה גישה המעודדת שפה מילולית, והיא הגישה הדיסקוסיבית. למשל, מורה עשוי לבקש מהתלמידים לדמיין איך זה עשוי להרגיש להיות בתוך תמונה נתונה: אילו צלילים הם שומעים? אילו סוגי ריחות הם מריחים? איך החפצים שמסביבם מרגישים במגע? מה הטמפרטורה? בעזרת שפה, התלמידים יכולים לשתף ולהרהר לגבי התגובות ששאלות אלו הניעו.

גישה נוספת היא הגישה הלא-דיסקוסיבית. בגישה זו מחנכי מוזיאוני האמנות במשך שנים ארוכות העסיקו את הצופים באמנות באמצעות תנועה, צליל, שירה, רישום ואמצעים לא-דיסקורסיבים אחרים. מחנכים ומבקרי מוזיאונים נהנים מפעילויות אלה מכיוון שהם יכולים לעזור לשבור את הקרח בין המשתתפים, לשנות את הקצב והדינמיקה של הפגישה ולהפוך את חווית הלמידה למהנה יותר. אבל מלבד הפיכת הביקורים לדינמיים ומהנים יותר, פעילויות לא-דיסקורסיביות תורמות תרומה ייחודית ללמידה במוזיאון. הם עוזרים למבקרים להפעיל את גופם ורגשותיהם בתגובה לאובייקט, הם מעניקים לצופים גישה לאותם היבטים של יצירה שעלולים לחמוק משיח, והם מאפשרים לאנשים להביע את תגובותיהם באמצעות תהליכים שאינם מחשבה רציונלית. בקיצור, פעילויות לא-דיסקורסיביות יכולות לעזור להפעיל, בדרכים ישירות במיוחד, את דרכי הידיעה המגולמות שכל כך חיוניות לחוויה אסתטית.

פעילויות לא-דיסקורסיביות תורמות תרומה ייחודית ללמידה במוזיאונים. הם עוזרים למבקרים להפעיל את גופם ורגשותיהם בתגובה לאובייקט, הם מעניקים לצופים גישה לאותם היבטים של יצירה שעלולים לחמוק משיח, והם מאפשרים לאנשים להביע את תגובותיהם באמצעות תהליכים שאינם מחשבה רציונלית.

 

חוויה חושית באגף נוער במוזיאון בר-דוד

באגף הנוער של מוזיאון בר-דוד מוצגות תערוכות אשר מונגשות עבור הגיל הרך וגילאי היסודי ואשר מערבות את כלל החושים. למשל בתערוכת הקולנוע המוצגת בימים אלו ישנה עמדה של חול קינטי המפעילה את חוש המישוש, פינת נינג'ה אשר מאפשרת לילדים להוציא אנרגיה ולהרגיש את גופם ואת כוחם, פינת תחפושות וכלי נגינה בה הילדים, עמדת יצירה בחותמות, עמדת יצירה באמצעות שולחן אור ועוד.

אנו מזמינים אתכם לבקר אצלנו באגף הנוער ולחוות עם ילידיכם חוויה שונה של "עולם אחר" מהמציאות היום יומית, במתחם צבעוני, מרגש ומלא דמיון.

 

מקורות:

Complete Engagement: Embodied Response in Art Museum Education, Olga M. Hubard, Pages 46-56 16 Dec 2015

דוראנט, 1996; רייס, 1995; זלייר, 1987.

Merleau-Ponty, 1964

Hooper-Greenbill, 1999; Langer, 1953; Sontag, 1982.

Barrett, 2003; Hooper-Greenhill, 1999; Housen, 2002; McKay St Monteverde, 2003; Tishman. 2000 Burton. 1997; Csikszentmihalyi &

רובינסון. 1990; Cust

 

Dewey. 1980, עמ' 3