אמנות מוזיאלית לילדים



קיים מחקר רב אשר מצביע על היתרונות של ביקורים במוזיאון לילדים. הביקורים יכולים לספק לילדים חוויות למידה בלתי נשכחות וסוחפות, לעורר דמיון, להציג עולמות שאינם ידועים, ולהציע סביבה ייחודית לזמן איכות עם המשפחה.
המוזיאונים מציעים הזדמנויות דינמיות לחשיפת ילדים לחוות ולחקור דברים חדשים בסביבה עשירה וחינוכית. באמצעות תערוכות אינטראקטיביות ומשחק מעשי, לילדים יש את היכולת לקחת בעלות על הלמידה שלהם ולפתח ולחקור את הסקרנות שלהם. החשיפה הייחודית הזו מספקת את הבסיס ליצירתיות, חשיבה ביקורתית וחיבור לעולם הסובב אותם.

האמנות מעניקה לנו חוויה ששום דבר אחר לא יכול, הזדמנות להתחבר, להבין ולחקור תפיסות, רגשות ומחשבות חדשניות. מוזיאונים מספקים מרחב להרהור, התנסות, השראה, יצירתיות, הנאה ומאפשרים חוויות למידה ומשחק אותנטיים. הבאת ילדים למוזיאון חושפת ילדים ומבוגרים כפעילים באותה מידה בלמידה, מעמידה אותם במעמד שווה תוך יצירת הבנה משותפת. זהו תהליך דמוקרטי.
משפחות מגיעות למוזיאון כדי לקבל הצצה לזמנים ומקומות שונים, ועוזרות לילדים לקבל הבנה רחבה של העבר. כשהורים וסבים מביאים ילדים למוזיאון, הם מבלים זמן משפחתי יחד, וחולקים שיחות על חפצים אהובים, סיפורים משפחתיים ואירועים היסטוריים. למידה לכל החיים מתחילה מגיל צעיר ומוזיאונים הם מקום מצוין לעורר עניין בהיסטוריה, אמנות ומדע.

רבים ממבקרי המוזיאון הם מבקרים מבוגרים אשר מתלבטים לגבי הבאת ילדים למוזיאונים. הם מביעים דאגה שהילדים ישאלו שאלות שהם לא יכולים לענות עליהם. יש לעודד אותם להסתכל על זה כעל חווית למידה בין-דורית משותפת שבה הם יגדלו יחד. פשוט לשאול ילד איזה יצירה הוא או היא הכי אוהבים בתערוכה מסוימת ואז לחקור אותה ביחד, לדבר על מה הילד אוהב, מה המבוגר אוהב, מה כל אחד חושב שקורה בעבודה אם זה או איך העבודה גורמת להם להרגיש. זה יכול לעורר דיונים על זיכרונות (למשל, נוף שמזכיר למבוגר אגם שביקר בו בילדותו) או על חלומות (ילד שאומר שהוא או היא היו רוצים להיות חזקים וגדולים כמו דמות המתוארת בפסל) ויכול להוביל לדיאלוג טבעי מאוד זורם חופשי, שלעתים קרובות מתפספס בפעילות היומיומית של החיים.

הבאת ילדים למוזיאונים פותחת את עיניהם לרעיונות ונקודות מבט שונות הרלוונטיות לחייהם. חשיפה מסוג זה יכולה לסייע בפיתוח מיומנויות חשיבה ביקורתיות ויצירתיות גבוהות יותר, שהן חלק בלתי נפרד מההצלחה העתידית.

מוזיאון בר-דוד שואף להנגיש לילדים תערוכות ותכניות חינוכיות בתקווה שימצאו את עצמם הילדים בתוך הסביבה המעשירה ומסבירת הפנים הזו. הוכח שילדים בכל הגילאים הנחשפים באופן קבוע למוזיאונים מקבלים בסיס חזק לאינטלקטואל צמיחה ופיתוח, מה שהופך את המוזיאונים למקום מושלם לילדים לחקור, לחקור ולראות דברים חדשים.

שרה שרון, מנהלת חינוך והדרכה מוזיאון בר-דוד

 

דברו איתנו!

052-4700758, bar-david.edu@baram.biz

 

 

מקורות:
Early Learning in Museums: A Review of Literature, Mary Ellen Munley, Principal, MEM & Associat, 2012
Art Makes You Smart, Brian Kisida, Jay P. Greene and Daniel H. Bowen, 2012

Zimmer Children Museum Website

Weisman Museum Website

Vermont History Museum Website

Hunter Museum Website

Virginia Museum Website

Atlanta history center Website

Nbmaa Museum Website